Proteinové chipy

12.2.2002

Kromě DNA chipů (viz aktuality Akademon, 6.12.2001), které se používají ke studiu a určování struktury či jen přítomnosti DNA, známe i proteinové chipy, užívané ke studiu interakcí mezi bílkovinami. Jak vlastně takový proteinový chip vypadá? Je to drobná destička pokrytá tečkami chemicky vázané bílkoviny. A pracovníkům Northwestern University v Illinois a University of Chicago se podařilo zdokonalit technologii jejich přípravy, která umožní připravit bílkovinné skvrnky o průměru stovky nanometrů, což je 1000 méně než bylo doposud možné. Na zlatý povrch byly bílkovinné kapičky naneseny pomocí velmi citlivého manipulátoru.

Podle Ing.Stanislava Kmocha z Ústavu vrozených metabolických poruch jde o významný příspěvek ke studiu protein-protein interakci. Molekula proteinu imobilizovaná na chipu pak může "specificky " reagovat s jiným bílkovinným komplexem nebo samostatným proteinem. Příslušná vazba pak může byt sledována řadou metod - fluorescenčně, chemicky anebo mikroskopicky třeba pomocí AFM (Atomic Force Microscopy) jako v tomto případě. Podrobné zmapování bílkovin našeho těla je dalším logickým krokem následujícím po přečtení lidského genomu.

Odeslat komentář k článku " Proteinové chipy "